Isu Guru—Pendidik mesti bijak kawal emosi
Tekanan boleh berlaku kepada sesiapapun tanpa
mengira masa dan di mana-mana sahaja hatta di bandar mahupun di desa. Namun
jika dilihat, tekanan sebenarnya lebih banyak berlaku di kawasan perbandaran
terutamanya bandar-bandar besar yang
secara kebiasaannya melibatkan penduduk-penduduk yang bekerja, belajar mahupun
yang menetap di kawasan tersebut.
Walaupun penduduk yang mendiami kawasan perkampungan ataupun desa
sekalipun tidak dapat lari daripada tekanan, tetapi punca dan kesan tekanan di
kampung tidaklah sehebat seperti mana mereka yang menetap di kawasan
bandar. Perkara ini dapat dibuktikan
oleh laporan akhbar (Utusan Malaysia, 2007), di mana tekanan hidup di bandar
merupakan punca utama yang menyumbang kepada penyakit mental. Perkara ini boleh
difahami kerana persekitaran kehidupan di bandar yang serba-serbinya sukar
seperti kos hidup yang terlampau tinggi, kesukaran mendapat pekerjaan,
kesesakan jalanraya, kadar jenayah yang tinggi, kepadatan penduduk yang tinggi,
kawasan penempatan yang terhad, pencemaran alam, tahap hubungan ataupun
komunikasi di dalam masyarakat yang rendah, masalah sosial yang kronik dan
sebagainya.
Kamus Dewan(1999) mendefinisikan tekanan sebagai satu
desakan atau paksaan yang diterima oleh seseorang. Ini bermaksud tekanan adalah suatu keadaan di
mana kekuatan fizikal, mental dan emosi seseorang individu teruji melampau
keupayaan tubuh dan mindanya yang tidak mampu menahan dan menanggungnya lagi. Hans Selye (1963), telah memberikan maksud
yang baru mengenai tekanan dengan membuktikan di dalam kajiannya terhadap
binatang. Beliau menunjukkan bahawa
tekanan boleh menyebabkan penyakit, seterusnya penyakit yang dihidapi akibat daripada
tekanan yang berlebihan boleh membawa maut. Situasi yang sama boleh berlaku ke
atas manusia. Schafer
(1992) pula mendefinisikan tekanan sebagai kebangkitan minda
dan badan seseorang dalam bertindakbals kepada permintaan terhadap dirinya. Fontana
(1989) juga memberi definisi tekanan sebagai permintaan yang
dibuat ke atas keupayaan penyesuaian minda dan badan seterusnya menjelaskan
sekiranya keupayaan seseorang itu dapat menangani permintaan itu, maka tekanan
itu akan mendatangkan kesan yang positif. Sebenarnya tekanan adalah sebahagian daripada
kehidupan setiap insan, setiap gologan masyarakat tidak mengira usia akan
berisiko untuk mengalami tekanan, cuma yang membezakannya adalah mengetahui
kehadirannya atau tidak dan cara mengendalikan tekanan di dalam kehidupan
seharian seseorang itu. Menurut kajian
yang telah dilakukan oleh Institut Of Stress di New York, Amerika, didapati
bahawa 90 peratus daripada lelaki dewasa mengalami stres yang amat tinggi
sekurang-kurangnya dua kali seminggu, manakala 25 peratus mengalami stres
setiap hari. Perangkaan ini menunjukkan
bahawa stres dalam kehidupan seseorang individu yang semakin menjadi trend
semasa.
Profesion perguruan merupakan satu profesion
yang amat penting dalam masyarakat.
Profesion ini juga merupakan satu bentuk perkhidmatan sosial yang sangat
mencabar. Ini kerana guru dianggap
pemberi kesan yang besar terhadap perkembangan kognitif (mental), afektif
(sikap), kebolehan serta kemahiran fizikal dan sosial para pelajarnya. Oleh yang demikian, seseorang individu yang
berhasrat untuk menjadi guru hendaklah bersedia dari segi mental dan fizikal serta
terdiri dari mereka yang terbaik dalam masyarakat. Selain itu, individu tersebut juga hendaklah
berusaha menjadi seorang pendidik dan pembimbing kepada para pelajarnya supaya
mereka berupaya menghasilkan masyarakat yang seimbang seperti mana yang telah
termaktub dalam Falsafah Pendidikan Negara (FPN). Bertitik tolak daripada FPN ini juga, adalah
menjadi harapan bahawa individu yang terhasil dari sistem pendidikan negara ini
nanti berupaya meneruskan warisan dan usaha masyarakat untuk menjadikan Malaysia
sebagai sebuah negara maju menjelang tahun 2020 nanti. Mereka juga diharap agar mampu bersaing
mengikut peredaran zaman seperti bak kata pepatah 'berdiri sama tinggi, duduk
sama rendah' jika dibandingkari dengan masyarakat luar.
Sesuai dengan peredaran zaman, tugas dan
tanggungjawab seorang guru juga semakin bertambah, kalau dulu tugas seorang
guru hanya terhad kepada mengajar, mendidik dan membimbing sahaja, kini selain
daripada tugas tersebut, para guru juga mempunyai peranan yang paling besar
iaitu terlibat dalam mengawal keseimbangan moral pelajar-pelajar. Mereka juga terlibat dalam mengawasi disiplin
pelajar agar pelajar tidak leka dan hanyut dalam arus pemodenan dan
pembangunan. Guru pada hari ini juga turut
berhadapan dengan pelbagai kerenah pelajar dan selain itu terpaksa melaksanakan
tugasan lain yang sudah menjadi rutin pekerjaan mereka. Contohnya para guru terpaksa membuat
persediaan mengajar, menyemak kerja bertulis pelajar, membuat kerja-kerja klerikal,
menaip soalan ujian dan peperiksaan, menyelia aktiviti kurikulum dan kokurikulum,
menghadiri mesyuarat, kursus, seminar atau bengkel, menyelesaikan masalah
disiplin pelajar, mengurus hal-ehwal kebajikan pelajar dan pelbagai lagi
tugasan yang lain. Berdasarkan kepada pernyataan di atas, jelaslah kepada kita
bahawa guru mempunyai tugas harian, mingguan dan tahunan yang penuh mencabar
dan profesion perguruan ini sebenarnya adalah sukar dan meletihkan.
Terdapat pelbagai tanggapan dan dakwaan
berhubung dengan kerjaya guru dewasa ini.
Sesetengah ahli masyarakat mempunyai tanggapan bahawa kerja, beban dan tugas
guru sekarang tidak mewujudkan kerjaya guru yang menarik. Malah tidak dapat dinafikan ada yang melihat
sekolah sebagai sebuah organisasi yang dihujani dengan pelbagai bebanan tugas
dan adakalanya tugas ini bukan sesuatu yang dirancang tetapi muncul secara
situasi yang tidak diduga (Abdul Shukor, 1996).
Jika keadaan demikian dibiarkan berterusan sudah pasti suasana pengajaran
dan pembeiajaran di sekolah kini akan menuju ke arah satu keadaan yang tidak
terurus dan menghadapi kegagalan untuk mencapai matlamat yang diidamkan. Individu tidak mungkin dapat berfungsi dengan
berkesan jika ia berada dalam keadaan tertekan.
Perasaan tertekan menjadikan seseorang itu tidak rasional, cemas,
tegang, tidak dapat memusatkan perhatian kepada kerja dan gagal menikmati rasa
gembira atau puas hati terhadap kerja yang dilakukan. Hal-hal ini akan menghalang seseorang
mewujudkan sifat positifnya, apalagi sifat kasih sayang. Tanda-tanda stres seperti sikap berang,
murung, mengambil keputusan atau memikirkan untuk berhenti atau bersara sebelum
tempoh persaraan mereka akan muncul apabila seseorang mengalami perasaan
tertekan.
Memandangkan isu-isu keguruan ataupun isu
guru yang sering dipapar melalui surat akhbar, memang tidak dapat dinafikan
ramai guru pada masa kini mengalami tekanan yang lebih serius jika dibandingkan
dengan rakan-rakan mereka yang terdahulu.
Malahan mengajar itu sendiri disifatkan sebagai pekerjaan yang sering
terdedah kepada tahap tekanan yang tinggi dan tekanan berhubung dengan kerja
dilaporkan sebagai merangkumi lebih dari separuh daripada pelbagai tekanan yang
dihadapi oleh guru. Tambahan pula, guru
sering melaporkan tahap tekanan yang mereka alami lebih tinggi jika
dibandingkan dengan rakan-rakan mereka di dalam profesion yang lain. Oleh kerana beban kerja yang banyak, telah
menyebabkan sesetengah guru adakalanya kecewa dan bertindak di luar kawal
secara spontan.
Seterusnya saya akan membincangkan secara
mendalam tentang isu guru yang mengenai gangguan tekanan emosi guru masa kini
dengan seseuatu contoh daripada artikel Utusan Malaysia. Isu dalam artikel Utusan Malaysia tersebut
telah melaporkan bahawa seorang warden
asrama mengarahkan ramai pelajar perempuan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK)
Bawang Assan berendam di dalam kolam ikan kerana kesalahan seorang daripada
mereka membuang tuala wanita di dalam mangkuk tandas asrama perempuan. Perbuatan di atas menunjukkan guru tersebut
sedang mengalami gangguan tekanan emosi dan juga tidak bijak mengawal emosinya
dan hal ini telah membawanya kepada berlakunya perkara di atas.
Punca-punca
Stres
Masalah disiplin pelajar
Punca-punca tekanan emosi bermaksud sebab
yang menjadi asas, asal mula, pokok pangkal terjadinya keadaan menekan. Antara
faktor yang menjadi punca tekanan terhadap guru dalam isu di atas adalah
masalah disiplin pelajar. Saya amat
bersetuju dengan punca yang dikatakan oleh Saporan Sipon dalam isu ini bahawa
masalah disiplin sememangnya boleh menggugat emosi seseorang guru. Masalah disiplin pelajar di sekolah pada hari
ini berada pada paras yang agak serius walaupun kadangkala kenyataan ini telah
ditolak olep pihak-pihak tertentu. Guru
kerapkali berhadapan dengan situasi sebegini dan adalah menyedihkan apabila
maslah ini masih lagi belum mampu diselesaikan sepenuhnya. Disiplin bermaksud kawalan diri, kawalan dari
luar, patuh kepada pihak yang berkuasa serta cara untuk menetapkan hukuman
ataupun peraturan. Oleh kerana itu
apabila terdapat kalangan pelajar yang menghadapi masalah disiplin, ini
bermakna mereka tidak lagi mampu untuk mengawal diri apatah lagi patuh kepada
peraturan dan pihak yang berkuasa lalu mereka sepatutnya dikenakan hukuman atas
segala kesalahan yang mereka lakukan.
Perlanggaran disiplin oleh pelajar menunjukkan mereka sedang menghadapi
sesuatu masalah dan mereka perlu melakukan sesuatu secara kekerasan untuk
menenangkan kembali jiwa mereka. Perkara
ini dapat dibuktikan melalui Tattum (1986), apabila terdapat para pelajar yang
sengaja melakukan perkara yang tidak baik (devian) sebagai satu bentuk
menyemulajadikan semula interaksi mereka. Apa yang cuba diperkatakan oleh
Tattum ialah hanya dengan melakukan kesalahan sahaja sebagai satu-satunya
alternatif bagi membolehkan pelajar-pelajar ini melepaskan segala perasaan yang
terpendam di jiwa. Antara perkara-perkara negatif yang dilakukan mereka
termasuklah apa yang telah dilakukan oleh pelajar perempuan SMK Bawang Assan
yang membuang tuala wanita di dalam mangkuk tandas asrama perempuan, memaki-hamun
orang lain termasuk guru mereka dengan kata-kata kesat, menghisap rokok ataupun
dadah, membuli pelajar lain, bergaduh, terlibat dalam kongsi gelap dan
sebagainya. Perkara sebegini terjadi
mungkin disebabkan oleh percampuran pelbagai jenis pelajar yang berbeza dari
segi latar belakang di dalam sebuah sekolah yang sama, di mana ianya akan
membawa kepada pertembungan pandangan, pemikiran dan gaya hidup yang ternyata
berbeza. Masalah akan mula timbul
apabila pelajar-pelajar ini tidak mampu untuk berhubungan dan menyesuaikan diri
dengan persekitaran sekolah ataupun kelas lalu mereka mula hendak melepaskan
diri. Komunikasi yang tidak berkesan
akan menimbulkan jurang yang besar di antara manusia. Jurang ini seterusnya akan menimbulkan
perasaan tidak puas hati dalam diri pelajar-pelajar ini, lalu mereka akan
melakukan sesuatu untuk melampiaskan perasaan tersebut. Apabila guru berhadapan
dengan pelajar yang bermasalah disiplin, maka mereka akan sentiasa terbayang-bayangkan
sikap dan perlakuan pelajar-pelajar sebegini sampai guru tersebut berasa
tertekan dengan keadaan tersebut dan bertindak dengan mengambil jalan mudah
dalam menyelesaikan masalah ini sehingga kadangkala menimbulkan trauma pula
kepada guru tersebut seperti apa yang telah berlaku oleh guru dalam isu
mengarah pelajarnya berendam di dalam kolam ikan.
Perubahan
Selari dengan faktor yang ditunjukkan dalam
artikel perenggan ketujuh, perubahan dalam sistem pendidikan juga merupakan
salah satu faktor yang menjadikan punca tekanan dalam kalangan guru. Oleh kerana terdapat perubahan demi perubahan
dalam sistem pendidikan, maka ini telah memberi kesukaran kepada sebahagian
guru untuk menyesuaikan diri dengan perubahan hingga wujudnya tekanan dalam
menjalankan tugas. Tekanan yang dihadapi
itu seterusnya akan memberi kesan kepada emosi, psikomatik dan fizikal guru. Justeru itu, NUTP telah mencadangkan supaya
kerajaan mewujudkan jawatan pembantu guru di sekolah-sekolah bagi mengambil alih
tugas sosial terhadap pelajar yang sebelum ini terpaksa dilaksanakan oleh
guru-guru sendiri (Utusan Malaysia, 21 Jun 2009). Langkah yang diambil ini adalah bertujuan
bagi memastikan guru-guru dapat memberi sepenuh komitmen kepada tugas-tugas
mengajar. Sehubungan itu, guru-guru
tidak terbeban lagi dengan tugas-tugas luar seperti menguruskan hal-hal sosial
pelajar yang merangkumi aktiviti ko-kurikulum, urusan dokumen pelajar dan aspek
luar kelas. Ini sekaligus dapat
meningkatkan kualiti pengajaran guru.
Kepercayaan ibu bapa pelajar terhadap guru
Kurangnya keyakinan dan kepercayaan ibu bapa
pelajar terhadap guru, harapan yang tinggi daripada ibu bapa pelajar dan
berurusan dengan ibu bapa pelajar
merupakan satu lagi faktor yang menjadi punca yang mengakibatkan tekanan
emosi guru terganggu. Ibu bapa pelajar
sememangnya meletakkan harapan yang tinggi pada guru-guru bagi memastikan
kecemerlangan akademik anak-anak mereka. Namun, adakalanya harapan ibu bapa
terhadap pelajar adalah tidak realistik hingga menyebabkan guru-guru berada
dalam keadaan stres.
Kekangan masa
kekangan masa turut menyebabkan guru stres.
Dipercayai bahawa stres yang dialami oleh guru akan memberi impak negatif
terhadap pelajar dan menyebabkan pengajaran menjadi kurang efektif. Bukan itu sahaja, tugas perkeranian seperti
mengambil kedatangan dan merekodkan gred pelajar telah menyukarkan guru
mengimbangkan dengan tugas mengajar. Seringkali
guru mengalami stres berpunca dari tugasan luar dari pengajaran, penyediaan
kertas kerja, menghadiri pelbagai mesyuarat dan tugas berkaitan pengurusan
bilik darjah. Namun, tidak dapat dinafikan
tugas utama guru yang perlu dilaksanakan sebagai memenuhi tanggungjawab utama
adalah menyediakan rancangan mengajar, mengajar, menyediakan aktiviti berkaitan
pengajaran dan pembelajaran dan menanda buku.
Hubungan interpersonal
Seseorang guru yang mempunyai
hubungan interpersonal yang tidak baik turut akan mengakibatkan guru tersebut
mengalami tekanan emosi semasa berkerja.
Faktor hubungan interpersonal ini kerap berlaku di antara guru-guru
biasa dengan pihak pentadbir sekolah seperti ketua-ketua panitia mata
pelajaran, ketua-ketua bidang mata pelajaran, Penolong Kanan Kokurikulum,
Penolong Kanan Hal Ehwal Murid, Penolong Kanan Pentadbiran malah dengan
Pengetua sekolah. Hubungan yang kurang baik di antara guru biasa juga berlaku. Wujudnya jurang komunikasi di antara guru
lama dengan guru baru dan kurangnya rasa hormat menghormati di kalangan guru
ketika menjalankan tugas. Terdapat juga sebilangan guru yang suka
mencampuradukkan urusan peribadi dengan tugas di sekolah yang boleh menjejaskan
hubungan di kalangan guru-guru.
Faktor Penghargaan
Biasanya pihak pentadbir
akan hanya menghargai guru-guru yang prestasi akademiknya meningkat dalam
peperiksaan utama. Kemungkinan guru-guru berasa tertekan dan kecewa apabila
hasil pengorbanan mereka kurang dihargai oleh pihak pentadbir. Bagi guru-guru lain, mungkin mereka telah
mengajar dengan baik tetapi faktor pelajar dan faktor-faktor lain telah
menyebabkan mutu mata pelajaran yang guru itu mengajar merosot. Maka perkara ini perlulah diambil kira juga
oleh pihak pentadbir. Sebenarnya guru-guru tidak mengharapkan sangat pemberian
hadiah atau anugerah khidmat cemerlang, namun ucapan terima kasih dan tahniah
sudah cukup memadai sebagai tanda penghargaan di atas jasa mereka. Di samping
itu, penghargaan oleh pihak pentadbir terhadap staf bawahannya akan dapat
menaikkan motivasi dan semangat guru-guru serta secara langsung dapat
mengurangkan tekanan kepada mereka.
Faktor kekurangan penghargaan ke atas kerja yang dilakukan oleh guru
boleh mempengaruhi tekanan kerja guru.
Kekangan kekurangan sumber
Kekurangan sumber seperti
kekurangan bilik darjah, kekurangan makmal komputer, komputer dan perisiannya
merupakan faktor penting kepada guru-guru yang memerlukan peralatan tersebut
untuk pengajaran. Tambahan pula mata pelajaran yang diajarnya itu memang
berkaitan dengan alat-alat tersebut. Sekiranya kekurangan sumber ini berlaku,
ianya akan menyebabkan guru-guru menjadi kurang bersemangat dan tertekan kerana
ia boleh menjejaskan kualiti pengajarannya.
Cara
Menangani Masalah Tekanan Emosi
Jika tekanan emosi tidak diselesaikan dengan
memuaskan, ia boleh menggugat kesejahteraan seseorang guru. Misalnya boleh menyebabkan guru merasa dan
memohon untuk meletak jawatan atau memohon untuk bersara awal seperti apa yang
dikemukakan dalam artikel. Terdapat banyak cara penyelesaian untuk menangani
stres ataupun tekanan emosi di kalangan guru.
Antaranya adalah cara yang dikemukakan dalam artikel iaitu kaedah
berdaya tindak dan mempunyai sokongan sosial yang selari dengan hasrat
Kementerian Pelajaran sekarang iaitu mendidik guru-guru baru agar dapat
mengawal emosi mereka supaya kejadian mendera pelajar dapat dielakkan.
Selain daripada cara penyelesaian tekanan
yang dicadangkan di atas, cara menolak tanggungjawab tambahan juga merupakan
salah satu cara penyelesaian masalah. Terdapat
beberapa jenis stres yang boleh disingkirkan oleh guru dalam melaksanakan
tanggungjawabnya. Seorang guru perlu
belajar cara untuk mengatakan “tidak” atau “tidak mahu” sama ada dalam
kehidupan peribadi atau profesional.
Guru boleh menolak tanggungjawab tambahan jika guru berkenaan tidak
dapat menghadapinya atau tidak berkemampuan melaksanakannya kerana menanggung
sesuatu tugas tambahan yang tidak terdaya akan menyebabkan stres.
Sehubungan itu, elakkan orang yang
menyebabkan stres juga merupakan salah satu cara menangani stres yang
baik. Seseorang guru boleh cuba untuk
mengelakkan individu yang boleh menyebabkan stres kepadanya. Guru boleh mengurangkan masa berhubungan
dengan individu yang menyebabkannya menghadapi stres. Sebaliknya, tambah dan kuatkan hubungan atau
jaringan dengan rakan-rakan sekerja atau rakan lain untuk menlindungi guru
daripada stres.
Apabila dalam stres, guru boleh berkongsi
pandangan dan luahan dengan rakan atau ahli keluarga yang boleh
dipercayai. Jika punca stres guru
disebabkan oleh hubungan sosial dengan rakan sekerja, maka keutaam guru adalah
membina perkaitan yang kukuh dan hubungan yang boleh memuaskan hati guru. Antara cara membantu menenangkan stres adalah
mengadakan perjumpaan dengan rakan semasa makan tengah hari atau makan malam,
menghantar e-mel kepada rakan, membantu rakan secara sukarela dan
sebagainya.
Di samping itu, guru juga digalakkan untuk
melibatkan diri dalam kumpulan perbincangan dan atau forum. Terdapat banyak forum guru di laman web di
mana guru bukan sahaja boleh meluahkan perasaan atau kekecewaan tetapi
mendapatkan nasihat daripada guru berpengalaman yang mengalami masalah-masalah
yang sama.
Salah satu cara lagi demi mengurus stres
adalah dengan mengawal cara seseorang memberikan respons terhadap stres yang
dihadapi ataupun mengubah perspektif beliau terhadap stres. Menguruskan stres bermaksud seseorang
bertindak atas diri dari segi mengambil alih pemikiran, emosi, jadual,
persekitaran dan cara menghadapi sesuatu masalah. Pengurusan stres melibatkan perubahan
terhadap situasi stres yang dihadapi, mengambil masa untuk berehat dan
menenangkan diri.
Sebagai guru, penulisan jurnal juga boleh
membantu kita untuk mengenalpasti punca stres dan cara menanganinya. Contohnya, dalam jurnal tersebut catatkan
punca stres yang dihadapi, bagaimana anda rasa secara fizikal dan emosi dan
bagaimana kita bertindak balas terhadap respons dan perkara yang boleh
menenangkan kita. Maka jurnal tersebut
boleh menjadi bahan rujukan pada masa akan datang jikalau kita menghadapi
masalah yang sama.
Mengikut Waxler(2009), guru seharusnya
berfikir secara positif dan satu cara terbaik adalah menyebutkan
pemikiran-pemikiran yang positif setiap hari.
Contohnya, setiap hari guru perlu menyatakan kata-kata positif tentang
tugasnya, pelajarnya dan rakan sekerjanya.
Seseorang guru akan berasa kagum tentang impaknya kepadanya sepanjang
hari bertugas.
Selain itu, cara penyelesaian yang lain yang
boleh diambil oleh kita sebagai seorang guru apabila menghadapi stres adalah
menguruskan tugas dengan sistematik supaya tidak terlalu terbeban. Jangan cuba mencapai terlalu banyak tugas
dalam masa yang singkat. Oleh sebab guru
berhasrat mencapat terlalu banyak tugas dalam sehari maka situasi tersebut akan
menyebabkan mutu kerja merosot. Kesannya
ialah hasil yang dicapai merupakan satu tekanan kepada guru. Maka, guru perlu mengutamakan tugas-tugas
yang penting dan rancang apa yang boleh dicapai dalam tempoh yang ditetapkan.
Penutup
Kesimpulannya, tekanan emosi sememangnya
berlaku dalam profesion perguruan kerana profesion perguruan merupakan salah
satu profesion yang sering berhadapan dengan pelbagai tanggungjawab yang
diamanahkan oleh pihak pengurusan selain perlu menunaikan tugas harian atau
tugas utama mereka di dalam bilik darjah.
Dalam proses melaksanakan tugas dan tanggungjawab, guru pasti akan
menemukan halangan, kesuntukan masa dan perselisihan faham antara guru. Jadi sebagai seorang pendidik, kita bukan
sahaja perlu bersiap sedia dari segi fizikal tetapi juga dari segi mental. Hal ini adalah kerana dalam abad kini yang
ditempuhi pelbagai cabaran dan perubahan, jika seseorang guru tidak dapat
mengadaptasi perubahan, menyelesaikan masalah atau menangani cabaran yang
dihadapi, mereka pasti akan mengalami tekanan emosi. Jadi, guru perlu kenal pasti diri sendiri
dan bijak untuk memilih langkah terbaik agar dapat menangani tekanan emosi
dengan berkesan.
Artikel Dari Laman Web Rasmi:
Artikel Dari Laman Web Rasmi:
No comments:
Post a Comment